Eindhovens Filmfestival: Family Affair [recensies]

Hier volgen mijn recensies van de films die het Eindhovens Filmfestival op vrijdag 8 december 2017 draaide in het themablok Family Affair.

Lost Memories => 6,5
Sean is in zijn auto op weg naar zijn moeder die op haar sterfbed ligt. Tijdens zijn rit bellen zijn vader en zijn zus hem op en komen opgekropte gevoelens naar boven. De film valt middenin een familietragedie en geeft te weinig inzicht in de achtergrond van de onderlinge verwijten, waardoor het niet alleen allemaal wat rauw op je dak valt maar het ook moeilijk is om je met de hoofdpersoon te identificeren. Daardoor heeft de film meer een vervreemdend dan een meeslepend effect.

Fucking Sokken => 7
Zwarte komedie waarin Dani, een jonge vrouw na haar ontslag uit een psychiatrische inrichting tegen haar zin moet intrekken bij haar moeder. Die maakt er ook nog eens een feestje van met saaie familie en kadootjes! Het scenario, gebaseerd op een verhaal van de Nijmeegse schrijver Dennis Gaens, bevat aangenaam stekelige monologen, maar is effectiever wanneer hoofdrolspeelster Sanne Samina Hanssen die voor de camera uitspreekt. Het helpt daarbij niet dat het allemaal wat oplezerig klinkt. Maar het is herkenbaar voor iedere tiener die ooit met tegenzin een bijzonder moment met familie, koffie en gebak heeft moeten doorstaan.
Isolamento => 7,5
In absurde vignetten toont Carmelo Zucco hoe de vervreemding van mensen kan leiden tot isolement. Wie niet gezien wordt, is in feite dood voor degenen die hem niet opmerken. Zucco trekt dat door tot in het extreme en het is een boeiende insteek, maar de inhoudelijk punten zijn snel gemaakt waardoor Isolamento meer een verzameling varianten op die boodschap is dan een verdere verdieping daarvan.

Vigor => 6
Een jongen steelt, om aanvankelijk onbekende redenen een boot en krijgt op het strand hulp van een zeeman. Langzaam wordt duidelijk wat de jongen van plan is en waarom. Die vragen stel je je als kijker vanaf het begin al af, maar regisseur Philip Besamusca geeft weinig weg tot de uiteindelijke melodramatische onthulling die niet uitblinkt in originaliteit. Besamusca eindigt de film dan ook wat gemakzuchtig op, waardoor de film - ondanks sterke cinematografie - toch een holle emotionele ervaring is.

Aziza => 8
Aziza is een jonge vrouw uit een Amsterdams gezin met een Marokkaanse achtergrond die een groot geheim met zich meedraagt. Haar oudere broer is de enige die dat opmerkt en dat maakt hun relatie er niet beter op. Totdat Aziza een ontdekking doet over haar broer... De ontknoping is niet zo heel erg geloofwaardig, maar dat is het enige minpunt aan deze compact vertelde psychologische drama. Sober geregisseerd en zonder al teveel opsmuk in beeld gebracht, waardoor je je ogen niet van Nora El Koussour af kunt houden die voortreffelijk is in de hoofdrol. Soufiane Moussouli overtuigt eveneens volstrekt als de broer.
Cargo => 6
Een ziekelijke, oude man en zijn kleinzoon zijn gestrand in het oosten van Libanon. Ze krijgen een lift naar Beiroet van een actrice die ze tijdelijk onderdak biedt. Wanneer blijkt dat grootvader zijn medicijnen niet heeft, gaat het jongetje er in een onbekende stad op uit om medicijnen voor zijn vader te halen. Ondanks sterk gebruik van locaties en fraai camerawerk wordt het potentieel boeiende uitgangspunt ondermijnd door de (onbedoeld?) komische verhouding tussen de kleinzoon, die zijn grootvader bemoedert, maar vooral door het abrupte en bijzonder slappe einde.