Eindhovens Filmfestival: Incident or Accident [recensies]

Something more banal => 8
Twee fabrieksarbeiders ontdekken dat een collega die ze amper kennen zichzelf op het werk heeft verhangen. In afwachting van een collega, een politie-agent en de baas proberen ze wat meer te achterhalen waarom deze collega tot zo'n wanhoopsdaad zou zijn gekomen... of is hij wellicht vermoordt? Zwarte komedie vol droge, humoristische dialogen die de acteurs op terloopse wijze uitspreken werken regelmatig op de lachspieren in deze vermakelijke film, die echter een wat abrupte en vage finale heeft.

One man => 6,5
Een 80-jarige, wat verward ogende man, is betrokken geweest bij een auto-ongeluk. De precieze toedracht van dat ongeluk wordt langzaam maar zeker duidelijk in deze vertelling, die effectief gebruikt maakt van een a-chronologische vertelwijze. Ondanks dat deze film maar 12 minuten duurt, stelt regisseur Philippe Gregoire je geduld wel op de proef met langdurige, weinig onthullende close-ups van de man die het verhaal bepaalt niet voort stuwen. Zwakke opening, sterk einde dus.

Fishbone => 8,5
Een ober bedient een zwijgzame, maar kritische vaste klant. De man krijgt een prachtig geserveerd driegangenmenu, inclusief een visgerecht. Maar deze maaltijd krijgt een bijzondere wending. Serkan Keskin geeft een fenomenale tour-de-force weg als de klant in deze sterk geregisseerde zwarte komedie, die het weet te presteren je te laten lachen om iets wat welbeschouwd helemaal niet grappig zou moeten zijn. Een film die komisch weet te zijn zonder komisch te doen is een zeldzaamheid. Fishbone valt in die categorie.

Aardse bezittingen => 5
Ik ben erg gevoelig voor muziek en de muziek was irritant en verstoorde deze weinigzeggende documentaire waarin regisseur Sander van der Eijk filmt hoe voorbijgangers reageren als een volledige huisraad onbewaakt langs de weg komt te staan, in afwachting van een verhuizing. Het resultaat is niet zo heel erg verrassend, bovendien ken ik mensen die oude spullen bewust buiten zetten voor anderen om mee te nemen, omdat het een rit naar de stort kan schelen. Een weinig interessant uitgangspunt met een weinig interessant resultaat.

The Animal => 6,5
Een tot in de puntjes verzorgd geklede vrouw is over haar toeren nadat ze een hond heeft aangereden. De hond blijkt bovendien nog te leven en vergaat van de pijn. Als ze haar kleine zoontje toch niet had... prima gefilmd en geacteerd, maar de moraal van het verhaal is bijzonder twijfelachtig. Kan me niet voorstellen dat de voorvechters voor emancipatie van vrouwen ook maar één goed woord over hebben voor deze bijzonder dubieuze film, mede mogelijk door Erdogan en kornuiten.

Breakdown => 6,5
Wanneer Michel samen met een onbekend in zijn stamcafé arriveert en zwaaiend met een machete de inhoud van de kassa ophoudt, reageert de eigenaresse niet helemaal volgens plan. Deze komische thriller zit vol met verrassende wendingen, maar de humor voelt soms wat geforceerd aan. De vertolkingen zijn niet allemaal even sterk en de ontknoping is er ééntje om je schouders bij op te halen. Heeft zeker zijn momenten, maar te onevenwichtig om echt te bekoren.

Brug => 7,5
Geinig niemendalletje waarin twee oudere mannen in oude auto's tegelijkertijd een smalle hangbrug willen oversteken. Met gebaren proberen ze elkaar te seinen, maar het leidt tot verwarring... en erger! Een simpel uitgangspunt, op inventieve uitgerekt tot ruim 4 minuten. Gaat natuurlijk nergens over, maar vermakelijk is het wel en de clou is bijzonder geslaagd.